Yleisöilta: Voiko ihminen olla vapaa?

Aika: 26.11.2019 klo 16
Paikka: Itä-Suomen yliopisto, Carelia-rakennus, C2-auditorio

Voiko ihminen olla vapaa?

Mikä meitä rajoittaa: valtio, vanhemmat, kirkko, ystävät, Jumala?

Kansa vapaaksi sääntö-Suomen pykäläviidakosta. Taksiliikenne vapaaksi kilpailulle. Kansalainen vapaaksi valtion tuella. Vapaaksi tuppukylän ahdasmielisyydestä urbaaniin riippumattomuuteen. Vapaaksi kaupungin ruuhkista mökkimaiseman rauhaan. Vapaaksi kirkon vallasta yksilölliseen uskoon. Vapaaksi paikan rajoituksista virtuaalimaailmaan.

Sekalaiset vaatimukset vapaudesta ovat äänekkäitä ja niitä on paljon. Mutta mitä vapaus täsmälleen ottaen merkitsee ja miten vapaaksi tullaan? Voiko vapaalle ihmiselle esittää vaatimuksia tai velvollisuuksia? Kuka niitä saisi esittää? Isä, äiti, valtio, ystävät, kirkko, Jumala vai yksikään mainituista? Ovatko velvollisuudet ristiriidassa vapauden kanssa? Vai voiko vaatimuksia täyttämällä vapaus jopa kasvaa? Entä miten tavat ymmärtää vapaus vaikuttavat yhteiskuntaan laajemminkin, esimerkiksi kansalaisjärjestöjen, uskontojen tai politiikan kautta?

Veritas Forum-tilaisuudessa Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa näistä aiheista keskustelevat kirjailija ja kolmen yliopiston dosentti Jari Ehrnrooth sekä professori Serafim Seppälä. Ehrnrooth on aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija ja on juuri julkaissut kirjan Kymmenen vaatimusta vapaalle ihmiselle (Otava). Seppälä on vapaaehtoisesti sitoutunut ortodoksikirkon munkin elämään ja puolestaan kirjoittanut teoksen Vapaus (Kirjapaja), joka voitti vuonna 2007 Vuoden kristillinen kirja -palkinnon.

Keskustelua moderoi professori Ilkka Huhta. Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy. Loppuun on varattu aikaa yleisökysymyksille ja tilaisuuden jälkeen tarjotaan kahvit. Tilaisuuden järjestävät Karjalan teologinen seura, Joensuun OPKO ja Joensuun Evankeliset Opiskelijat.

Tapahtuma-aika ja -paikka: keskiviikkona 26.11. klo 16-18, Carelian auditorio C2, Itä-Suomen yliopisto Joensuussa.

Ohessa linkki tilaisuuden facebook-tapahtumaan: https://www.facebook.com/events/527759928005500/

Veritas Forum Finland on verkosto, joka järjestää akateemisia tilaisuuksia suurista elämänkysymyksistä yliopistokampuksilla ja oppilaitoksissa ympäri Suomen. Toimimme suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Kansainvälisesti Veritas Forumit ovat saaneet alkunsa Harvardin yliopistossa, ja ensimmäinen Veritas Forum pidettiin siellä vuonna 1992. Harvardista ne ovat levinneet yli 200 yliopistoon Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Suomessa Veritas Forumeita koordinoi luterilainen opiskelijajärjestö OPKO.

Tänä syksynä muissa Veritas Forumeissa keskustelevat journalistiikan työelämäprofessori Olli Seuri ja teologian yliopistonlehtori Olli-Pekka Vainio ”totuudenjälkeisen” ajan kiistoista politiikassa ja uskonnossa (Tampere 7.11.), teologi Lari Launonen filosofi Ilmari Hirvonen jumalauskon järkevyydestä, filosofian yliopistonlehtori Markus Lammenranta ja fysiikan dosentti Vesa Palonen ihmeisiin uskomisen perusteista tai perusteettomuudesta (Helsinki 20.11.), sekä TM Stefan Gustavsson ja teologian dosentti Matti Myllykoski Jeesuksen ylösnousemuksesta (13.11.).

Veritas Forumeissa on ollut puhumassa vuosien saatossa esimerkiksi Jari Jolkkonen, Esko Valtaoja, Kari Enqvist, Janne Saarikivi, Eija-Riitta Korhola, Elisa Aaltola, Jari Hurme, Frank Martela, Mari Walls, Markku Ojanen, Markku Kulmala ja Ilkka Niiniluoto.

Lisätietoja: www.veritasforum.fi