Ortodoksisen kirkkokunnan asetuksen ja pappiskoulutuksen juhlaseminaari

Kuva: RIISA - Suomen ortodoksinen kirkkomuseo. Kaipaan kylän uusi rukoushuone, vihitty 1932. Kuvankäsittely: Vesa Takala / Ikonifoto ky.
Aika: 20.4.2018
Paikka: Itä-Suomen yliopisto, Joensuu, Agora AG 100 (Yliopistokatu 4)

TIEDOT

Ortodoksisen kirkkokunnan asetuksen ja pappiskoulutuksen juhlaseminaari
pe 20.4.2018 klo 9.00–14.30
Itä-Suomen yliopisto, Joensuu, Agora AG 100 (Yliopistokatu 4)

Vuoden 1918 tapahtumilla oli Suomen ortodoksisen kirkon kannalta kauaskantoiset seuraukset. Vallankumouksen katkaistua yhteydet Venäjälle ja Suomen itsenäistyessä maan ortodoksiväestön asema oli epävakaa. Valtio otti määrätietoisen roolin kirkon olojen vakiinnuttamiseksi. Sen tuella käynnistyi Sortavalassa oma suomenkielinen pappiskoulutus syksyllä 1918. Marraskuun 26. päivänä 1918 ortodoksien erityisasema Suomen valtiossa määriteltiin Paasikiven hallituksen antaessa asetuksen Suomen kreikkalaiskatolisesta kirkkokunnasta.

Juhlaseminaari 1918 ja ortodoksit syventyy satavuotisen kirkkokunnan varhaisvaiheisiin pohtimalla ortodoksisen kirkon ja valtion suhteita, kansallisuuden ja identiteetin kysymyksiä sekä niiden heijastumia kirkollisen elämän eri aloilla. Seminaarin ohjelmassa on neljä pääesitelmää ja juhlavuoden monitahoisia kysymyksiä luotaava paneelikeskustelu. Ohjelma on avoin kaikille kiinnostuneille.

Tilaisuuden järjestävät:
Teologian osasto, Itä-Suomen yliopisto
Suomen ortodoksinen kirkko
Vetovoimaa ortodoksisesta kulttuurista –projekti / Joensuun kaupunki
Karjalan Teologinen Seura

Tapahtuma on avoin kaikille. Tervetuloa!

Lisätietoja ja ilmoittautumiset (kahvitarjoilu): Maria Takala-Roszczenko (maria.takala[at]uef.fi), puh. 029 445 2208, Pekka Metso (pekka.metso[at]uef.fi)

9.00 Seminaarin avaus – Teologian osaston johtaja Ilkka Huhta
Tervehdyssanat – KS Joensuun piispa Arseni, Kuopion ja Karjalan hiippakunta

Keynote-esitelmät